Февруари 2017

понеделник, 20 февруари 2017 г.

Няколко съвета как да се предпазите от синдрома на компютърното зрение


Автор: Коко Стоянов

Ако се взирате в екрана на компютъра си твърде много часове на ден, очите най-вероятно ще са изморени и ще чувствате, че зрението ви е с една идея по-влошено. Дългият престой пред монитора води до хронично главоболие, замъглен поглед и бърза умора на очите. Комбинацията от липса на движение, постоянното взиране в монитора и напрежението на работното място са причина за редица неразположения на организма, възникване на здравни проблеми и заболявания. Това са и симптомите на т.нар. синдром на компютърното зрение.
Терминът се използва за всички негативни ефекти, които се пораждат от седене пред компютъра за продължителен период от време. Освен гореспоменатите вредни резултати от несъобразения престой пред монитора и пропускането на почивките, могат да бъдат болки във врата, зачервени очи, напрежение, раздразнение и сухота в очите, трудно фокусиране и дори напълняване, поради липсата на активност.
За да избегнете тези неприятни неразположения на организма, учени от Университета на Айова предлагат няколко полезни съвета как да се грижите добре за здравето и настроението си.





Вероятно не сте се замисляли, но външната светлина поражда отблясъци в екрана на монитора, които са основна причина за бързото изморяване на очите. Поставете компютъра си далеч от пряка светлина или ако е в близост до прозорец, осигурете щори, сенник или завеса, чрез които да контролирате количеството светлина, достигащо до монитора. Пряката светлина към екрана поражда напрежение в очите. Добро решение на проблема е използването на монитор с антирефлексна повърхност.
За постигането на максимален комфорт, разположете монитора така, че центърът му да бъде на 13 – 23 см под хоризонталната линия на зрението ви. При изправена глава, погледът ви трябва да попада върху горната част на монитора.
При взиране в компютъра, хората са по-съсредоточени и мигат 3 пъти по-малко от обичайното. Това води до усещане за сухота и дискомфорт в очите. Сещайте се да премигвате по-често, за да овлажнявате ретината си и да не се замъглява погледът ви. Това е особено важно за хората, използващи контактни лещи.
Яркостта на монитора и контрастът на цветовете са много важни за комфорта на очите при дълго четене и работа на електронни устройства. Нагласете яркостта на екрана спрямо светлината в стаята. Ако мониторът е твърде светъл, а в стаята е твърде тъмно, очите възприемат много светлина от екрана, а периферното зрение е притъпено. Това води до създаване на стрес и напрежение. Обратният случай също не е препоръчителен, тъй като тогава взирането в монитора е по-голямо и умората идва бързо. Най-добрият вариант е да няма драстична разлика между светлината на екрана и в стаята.
Следвайте правилото 20/20/20 – 20 секунди почивка, на всеки 20 минути работа, поглеждайки на разстояние поне 5-6 метра от компютъра. Премествайте погледа си от монитора често, като гледайте на възможно най-далечно разстояние и сменяте постоянно обектите, в които се вглеждате. Погледът трябва да се движи.


Ако можете да докоснете екрана с ръка, седейки на стола зад бюрото, то мониторът ви е разположен твърде близо. Изпробвайте правилото на едната трета, като измерите разстоянието, от което можете ясно да четете отворен на екрана документ. Точно преди да започне да се размазва текстът и да се напрягате неестествено, за да го прочетете, спрете и измерете това разстояние. След това го разделете на 3 и ще получите дистанцията, която трябва да спазвате и на която е добре да бъде разположен вашият монитор.
Хората, които работят ежедневно пред компютър, трябва задължително да минават профилактични очни прегледи.





Поне веднъж годишно се консултирайте с лекаря си и при първи симптоми на дискомфорт се свържете с него, за да сте сигурни, че сте здрави.
Избягвайте флуоресцентните лампи и не поставяйте монитора точно под осветлението на тавана. Направете тест с огледало: поставете джобно огледало при екрана и ако на него се отразява електрическа крушка, то мониторът ви не е поставен на подходящо място.
Склонни сме да държим дигиталните устройства на по-близко разстояние от очите, когато четем от тях. Опитайте се да държите екрана на по-далечно разстояние при работа с телефон, компютър или друго електронно устройство.
Обърнете внимание на стойката на тялото ви, когато седите пред компютъра. Дръжте тялото си изправено и не се свивайте, тъй като по този начин напрягате гръбначния си стълб, което води до болки в гърба, във врата и главоболие.
Тези съвети са съвсем прости и лесно изпълними и ако ги следвате, ще се чувствате по-добре при ежедневното им прилагане. Така ще избегнете много от негативните ефекти при продължителна работа на компютър.








неделя, 19 февруари 2017 г.

Сутрешна гимнастика срещу болки в кръста


Болките в гърба и кръста ще изчезнат, а сънят ни ще се възвърне, ако правим сутрешна гимнастика всеки ден. Това съветва проф. Сергей Бубновски в своята книга „1 000 отговора на въпроса: Как да си върнем здравето?“.

В изданието на „Жануа `98” може да намерим практични съвети не само за лечението на остеохондрозата на гръбнака и различните болести на ставите, но и за съпътстващи заболявания като сирингомиелиия, множествена склероза, ревматоиден артрит, болест на Бехтерев. Авторът е категоричен, че преосмислянето на подхода към собственото здраве е нужно и възможно във всяка възраст и при всяка анамнеза.









„Много хора имат силни болки в кръста рано сутрин. С течение да деня те отшумяват. Причините за това са две. Първата е, че при липса на физически упражнения, мускулите започват да губят обем и сила, да изчезват, което води до намаляване на еластичността им. През нощта човек спи, главата се отпуска, а тялото не успява да разпусне докрай, защото мускулите са станали сухи, слаби и къси. На сутринта те са насъбрали умора поради невъзможността да се отпуснат, тоест да се разтегнат пълноценно“, пише проф. Бубновски.

В този случай той съветва да направим серия от упражнения след като станем. Може  да стартираме с редуване на позите „котка“ и „куче“, заставайки на четири крака, след това да направим преса от легнало положение, със сгънати крака, като се стараем да допрем лактите до коленете при издишане. Трябва да завършим упражненията с хладен или студен душ за 5-10 секунди, според специалиста.







„Втората основна причина за сутрешните болки в кръста е общата умора, натрупана от предния ден. Човек не е в състояние дълго да спи и не се наспива през нощта. Когато човек спи малко и лошо, тялото не си почива, мускулите се вдървяват и за да включи на работен режим, му се налага дълго да се раздвижва“, обяснява проф. Бубновски. Той препоръчва на тези, които правят упражнения по-често и усещат болка в гърба/кръста сутрин, да вземат студена вана (непосредствено преди сън), включително потапяйки за малко и главата във водата за около 5 секунди. По този начин стресът намалява, а умората от мускулите изчезва.





„Ако нямате вана, а само душ, то правете студен душ, но до настръхване на кожата (гъша кожа). След това се разтрийте с кърпа и веднага лягайте в леглото под топлото одеало. Ако не легнете веднага обаче, после ще ви е по-трудно да заспите“, продължава той.

Проф. Сергей Бубновски е един от най-известните руски лекар-практици. Той използва кинезитерапията като основен метод за лечение. Лекарят съставя програма от занятия, но главно действащо лице в лечебния процес се явява самия пациент.

Прочети още на: http://www.puls.bg




петък, 17 февруари 2017 г.

Защо е по-добре да спим на лявата си страна


Съня силно влие на здравето – както на ума, така и на тялото. Продължителността на съня, обаче, не е единствения фактор за полезно действие – позата, в която се спи също е важна. Тя може да се отрази на ставите, храносмилането, сърдечното здраве и др.


Може да спи по корем, по гръб или настрани, но спането на лявата страна на тялото има някои полезни ефекти, които другите пози не предлагат.

Спането по гръб, не е препоръчително за хора с астма или апнея – може да затрудни дишането. Спането на дясната страна може да влоши храносмилането, но обръщането наляво има точно противоположено ефект.







Източната медицина Аюрведа предлага спането върху лявата страна, понеже лимфната система е по-силно застъпена в тази част и чрез тази поза лимфната течност се филтрира по-добре. Съвременната западана медицина също препоръчва тази поза – според изследвания,  чрез нея по-лесно се разграждат отпадни продукти от мозъчната дейност като бета-амилоидите Aβ. Ако Aβ не се разграждат редовно по време на сън, те образуват натрупвания и плаки, които са сред главните причинители на невродегенеративни заболявания като Алцхаймер.

Ако се съблюдава за по-добро храносмилане, спането на лявата страна отново е по-добрия вариянт. Причината за това – гравитацията. Ако тялото е обърнато наляво, преработената храна, която трябва да напусне дебелото черво ще може да премине много по-лесно, с минимално съпротивление по пътя на перисталтиката, иначе – движението на червата може да да бъде силно затормозено и да смути съня.







Излягането наляво е добро и за стомаха, който се намира в лявата половина на стомашната кухина – той стои на обичайното си място и продължава да синтезира панкреатични ензими, които спомогат други смилателни процеси.

Спането в тази позиция е отличен избор и за бременни – така се стимулира кръвообращението, облекчава се болката в гърба, не се позволява на утробата да притиска черния дроб и се повишава притока на кръв към матката, бъбреците и плода.

За тези и още полезни свойства на спането на ляво, моля, изледайте видеото:

Прочети още на: http://www.puls.bg/




вторник, 14 февруари 2017 г.

Високи дози парацетамол увреждат мъжката плодовитост



Високи дози парацетамол увреждат мъжката плодовитост



Двойки, при които у мъжа са налични високи нива на парацетамол в урината, постигат бременност със значително затруднение спрямо двойки, при които нивата на парацетамол при мъжа са по-ниски.









Парацетамолът, познат още като ацетаминофен, е свободно достъпен медикамент без лекарско предписание. Използва се като болкоуспокояващо и за понижаване на висока температура, най-често при простудни заболявания, но при нехронични болки от общо естество. Това вещество се образува и в човешкото тяло при разграждане на анилин – химикал, използван в производството на пестициди и оцветители на храна.

Нивата на парацетамол в урината са показателни за участието му в метаболизма и отразяват тотално му съдържание в тялото. Завишените нива могат да се дължат не само на продължителен прием на лекарственото средство, но и при излагане на екологични фактори, свързани с приема на анилин или най-често на комбинация от двете.






В проведеното щатско изследване, наречено Longitudinal Investigation of Fertility and the Environment (LIFE), участвали над 500 двойки. Жените имали средни нива на парацетамол в кръвта равни на 26,6 нанограма/милилитър, а мъжете – 13,2 нг/мл.

Завишените нива на веществото при нежния пол нямал статистическо влияние върху шансовете за забременяване, но при силния пол, била установена пряка зависимост.

При мъже с концентрация на ацетаминофен в урината по-висока от 73,5 нг/мл, шансовете за постигане на бременност от двойката били понижени с 35%.








Друго изследване, публикувано на страниците на журнала Toxicity, разкрива как приемът на аналгетици като парацетамола може да доведе до аномалии в морфологията на сперматозоидите. Според учените, химичното вещество играе ролята на инхибитор за някои пътища за синтез на ДНК – потиска формирането на нови молекули ДНК. Това може да доведе до увреждане на ДНК в тестикуларната тъкан и да повлияе негативно на сперматогенезата – производстовото на нови сперматозоиди.

Преди употребата на парацемол се препоръчва консултация с фармацевт или лекар, който може да определи подходяща доза и режим на прием за мъже, планиращи бащинство.

Прочети още на: http://www.puls.bg




неделя, 12 февруари 2017 г.

Неангажиращ секс – съществува ли?





Неангажиращ секс – съществува ли?

Често се говори за неангажиращ секс без обвързване или дълбоки чувства. Според специалисти в сексуалните науки обаче „неангажиращ“ секс не съществува.








Човешката еволюция е довела до появата на три ясно разграничени мозъчни системи, свързани с репродуктивното поведение. Всяка от тези системи е свързана пряко само с един или два хормонални невротрансмитера – молекулите, които предават информационни сигнали в нервната система.

Първата система е тази на либидото – тя отговаря за сексуалното желание или нагон. При мъжете, както и при жените, либидото се контролира предимно от нивата на телесния тестостерон. При възникване на сексуално желание и готовност за полов контакт у всеки човек се хиперактивизират диенцефало-хипофизните структури, както и участъци на лимбичната нервна система, което означава, че се изпитват силни чувства и се формират емоционални и поведенчески реакции спрямо партньора – мозъкът се наглася за тотална промяна на телесни и психологични функции.







Втората система е допаминовата. Всеки път, когато човек бива обзет от романтични мисли и силни чувства за обекта си на желание, мислите и действията му биват диктувани от освободените количества допамин – един от хормоните на щастието. Неизброимите му действия върху целия организъм са пряко свързани с насладата и способността да се изпитва удоволствие, но могат да доведат дори до пристрастяване. А пристрастяване към партньора може да се интерпретира само като „влюбване“.

Третата система, която отговаря за емоционалното и физическо привързване към партньора се диктува от два хормона: окситоцин и вазопресин, чието освобождаване в мозъка води до промени в поведението.






По тези причини „неангажиращ секс“ просто не съществува. Мозъкът бива завладян от биохимичните коктейли, които се освобождават по време на секс дотолкова, че трите системи, отговарящи за секса – тази на либидото, на допамина и на привързването стават взаимносвързани и всяка от тях активира другите две. Това превръща всеки желан и търсен интимен контакт в „правене на любов“.

Прочети още на: http://www.puls.bg







петък, 3 февруари 2017 г.

10 храни, с които ще забравите за подутия корем


Резултат с изображение за podut koremАко се борите с подуване на корема и лошо храносмилане, трябва да прочетете следващите редове. В тях водещият диетолог Касандра Барнс разкрива кои са най-добрите хранителни продукти, които могат да ви осигурят плосък корем и здрава хранителна система.

На първо място Касандра включва едно от основните традиционни ястия на корейската кухня - кимчи. То представлява ферментирали зеленчуци, основно зеле, и много подправки като джинджифил и лют червен пипер. Ферментиралото зеле съдържа куп полезни за чревната флора бактерии, които улесняват преработката на храната.

Любимият на българите чесън също е включен в този списък. „Ароматният" зеленчук притежава силни антибактериални и противогъбични свойства. По този начин поставяте в „шах" всички лоши бактерии.






Артишокът пък е един от най-добрите ни източници на инулин - вид разтворими фибри. Те имат ефекта на скъпите пробиотици от аптеките, захранвайки добрите бактерии в стомашно-чревния тракт.

Верен съюзник в борбата срещу подутия корем е и джинджифилът. Той стимулира производството на стомашна киселина и храносмилателни сокове, както транспортират храната през червата. Може да помогне и за облекчаване на гаденето. Подправката може да се използва в яхнии, супи и салати, но „златната" рецепта си остава тази за чай с джинджифил.

Касандра Барнс препоръчва и супа Мисо. Традиционната японска супа съдържа естествени „приятелски" микроорганизми, тъй като е съставена от бульон от зеленчуци или риба.

Добре познатите овесени ядки са страхотни за правилното функциониране на чревната система. Фибрите са задължителни за общото благоприятно състояние на организма, но е добре да се избягват пшеничните трици, които могат да бъдат доста тежки за стомаха.

Ябълковият оцет помага при симптоми на лошо храносмилане, газове и гадене. Една лъжица от него балансира киселинността в стомаха и подпомага метаболизма.

Ако не сте чували за кресон, запознайте се с него. Той представлява бързорастящо едногодишно градинско растение, чийто горчив вкус може да помогне за стимулиране на храносмилателните сокове, както и на жлъчния поток от черния дроб.





Добрият жлъчен поток е необходимо за ефективна детоксикация, като това е начин да се отървем от мастноразтворими отпадъци и токсини от черния дроб.

За плосък корем помага и бульонът от кости. За целта трябва да варите остатъците от животински кости в продължение на 8-12 часа. След този процес ще разполагате с питателна супа, съдържаща ценни минерали и желатин. Желатинът е много полезен за червата и контрола на стомашната киселинност.

И накрая, но не на последно място, топ диетологът препоръчва тиквените семена. Те са мощен стимулатор на червата. Още от древността суровите тиквени семки се използват като традиционно лекарство срещу паразити.

Източник: БГНЕС

Формуляр за връзка

Име

Имейл *

Съобщение *