Витамин B12

понеделник, 3 април 2017 г.

Витамин B12


image

Витaмин B12 се превърна в една от най-обсъжданите теми, най-вече в кръговете от хора с вегетариански и вегански начин на хранене, макар че недостиг се наблюдава и в доста други ситуации за това екипът на Здравалник реши да напише статия, съдържаща описание на витамина, функцията му в човешкия организъм, начин на абсорбиране, вредите от недостига му и храни, които са богати на B12. Витамин B12 е водоразтворим витамин, които съществува в няколко форми и съдържа минерала кобалт. Метилкобаламин и 5′- деоксиаденосилкобаламин са формите на витамина, които могат да бъдат метаболизирани от човешкия организъм. Витамин B12 е нужен за правилното образуване на червени кръвни клетки, неврологичната функция, и ДНК синтез. Витамин В12 функционира като кофактор на метионин синтаза и като кофактор на L-метилмалонил-коензим А мутаза. Метионин синтезът катализира превръщането на хомоцистеин до метионин. Метионинът е нужен за образуването на S-аденозилметионин, който е универсален донор на метил за почти 100 различни субстрата, включително ДНК, РНК, хормони, протеини и липиди. L-метилмалонил-коензим A мутаза превръща L-метилмалонил-коензим A в сукцинил-коензим A при разграждането на пропионати, което е съществена биохимична реакция при метаболизирането на мазнини и протеини. Сукцинил-коензим А също е необходим за синтеза на хемоглобин.

Витамин В12, който е в свързана форма в храната, се освобождава от действието на солната киселина и стомашната протеаза в стомаха. Синтетичният витамин В12, който се добавя към обогатени храни и хранителни добавки, е вече в свободна форма и не се нуждае от тази реакция на освобождаване. Свободната форма на Витамин В12 след това се комбинира с вътрешен фактор, които е гликопротеин, секретиран от париеталните клетки на стомаха. Полученият комплекс бива абсорбиран в дисталната част на хълбочното черво- илеум чрез рецепторно медиирана ендоцитоза. Приблизително 56% от 1 мкг доза от орален прием на витамин В12 се абсорбира, но абсорбция намалява драстично, когато капацитетът на вътрешен фактор е превишена (превишен е при 1-2 мкг витамин В12).

Недостигът на Витамин B12 се дължи на няколко причини. Една от тях е злокачествената анемия, която е автоимунно заболяване, което засяга стомашната лигавица и води до атрофия на стомаха. Това води до унищожаване на париеталните клетки, ахлорхидрия и неспособността да се произвежда вътрешен фактор, което се отразява директно на естествения път за абсорбиране на Витамин B12. Други причини са стомашно- чревни заболявания или операция на червата или стомаха, тъй като те нарушават нормалната механика на стомаха и червата, които са ключови за процеса на освобождаване и абсорбиране на Витамин B12. Други групи от хора, които също са в риск от недостиг на Витамин B12 са възрастните хора (причината отново е нарушената механика на стомаха и червата) и вегетарианците или веганите, които се хранят небалансирано и не са съобразили в диетата си да включват Витамин B12 от естествени източници, обогатени храни или хранителни добавки.

15869721097_b3dc07d319_c

Неодстигът на Витамин B12 може да доведе до тежки телесни вреди като мегалобластна анемия, умора, недостиг на сила, запек, загуба на апетит, загуба на тегло, както и може да има неврологични прояви като скованост и изтръпване на ръцете и краката. Допълнителни симптоми са затруднено поддържане на баланс, депресия, объркване, слаба памет, болки в устата или езика. Симптомите на недостиг на B12 не винаги се проявяват едновременно, което може да затрудни установяването на недостиг без кръвен тест. Количеството B12 също така регулира и количеството на хомоцистеин, като недостигът на B12 може да доведе до завишени нива на хомоцистеин, които имат влияние на сърдечно-съдовите заболявания и на формирането на невротрансмитери, като проучвания свързват завишени нива на хомоцистеин с деменция.

Завишеният прием на B12 за сега не е свързан със негативни ефекти върху здравето. Храни, които са богати на Витамин B12 са черен дроб (говежди), скумрия, сардини, миди, обогатени с B12 зърнени каши, червено месо (не трябва да се консумира прекалено много по други причини), сьомга, обогатена с B12 соя, мляко, кисело мляко и сирена.

6802834511_5b447729ce_b

0 коментара :

Публикуване на коментар

Формуляр за връзка

Име

Имейл *

Съобщение *